Update: een maand zonder tv ontvanger

tv

Vorige maand schreef ik een blog over ons alles-in-1 abonnement waar het contract van afliep. Om te kijken of televisie in ons abonnement wel echt nodig is, hebben we de proef op de som genomen en de afgelopen maand de tv ontvanger uit het stopcontact gehaald. In dit blog beschrijf ik hoe we het ervaren hebben en wat we nu met ons abonnement gaan doen.

Goed om te weten, wij hebben dus een smart tv waarmee we gebruik kunnen maken van apps. Voordat ik het vorige blog schreef hadden we deze functionaliteit nog nooit gebruikt en maakten we enkel gebruik van de reguliere tv-zenders via onze tv-ontvanger. De afgelopen maand hebben we dit dus vervangen door apps. Eigenlijk zijn er maar 2 apps waar we gebruik van hebben gemaakt: NPO Start en KIJK. En dan met name van die eerste omdat we niet zo’n grote fan zijn van de programma’s op de commerciële zenders. Netflix bleven we daarnaast nog wel gewoon gebruiken. Hieronder een overzicht van wat wij de voor-en nadelen vonden van het tv kijken via apps.

Voordelen:

  • We kijken alleen programma’s en documentaires die we echt leuk vinden.
  • Een stuk minder reclame
  • We zetten de tv makkelijker uit omdat het niet automatisch doorgaat in een nieuw programma

Nadelen:

  • Af en toe bleef een programma even hangen. Dit had waarschijnlijk met onze internetverbinding te maken.

Dit laatste probleem kan wellicht opgelost worden door een abonnement af te sluiten met een hogere internetsnelheid, met ons huidige abonnement beschikken we over een internetsnelheid van 50 Mbit/s.

Kortom eigenlijk is de afgelopen maand zo zonder de tv ontvanger ons heel goed bevallen. Daarom gaan we nu ook voor een abonnement zonder tv. Hiervoor ben ik uitgekomen bij Online. Het eerste half jaar krijg je daar nu zelfs een korting van 15 euro waardoor we maar €21,50 per maand betalen voor internet en bellen. De internetsnelheid wordt hoger namelijk 100 Mbit/s, alleen voor bellen gaan we wel per gesprek betalen, maar die paar keer per jaar nemen we dat voor lief we worden meestal toch alleen zelf gebeld op ons vaste nummer. De kosten over een jaar zullen dan €21,50*6 + €36,50*6= €348,- euro zijn (excl. een paar euro voor het bellen). Een flinke vooruitgang ten opzichte van ons huidige abonnement dat ons €43,14 per maand kost, dus €517,68 per jaar.

Wat als we tv nu toch gaan missen? Al acht ik de kans niet zo groot, je hebt bij online altijd de mogelijkheid om digitale tv aan te zetten, daarnaast is er ook nog een goedkoop alternatief door een abonnement te nemen bij NLZIET voor €7,95 per maand. Dus daar maak ik me niet zo’n zorgen om.

Auteur: mevr. Centje

Millenial, data geek, geïnteresseerd in de FIRE en HOT bewegingen en daarnaast ook in duurzaamheid

Eén gedachte over “Update: een maand zonder tv ontvanger”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *